Friday, May 17, 2013

Assalamualaikum...
sedikit perkongsian tentang sifat 'MARAH'..


Daripada Abu Hurairah bahawasanya seorang lelaki berkata kepada Nabi Muhammad SAW yang bermaksud:
"Berwasiatlah kepadaku, "Lalu Baginda menjawab, "Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah." Orang itu mengulangi permintaan beberapa kali, baginda menjawab, " Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah."(HR Bukhori)


Hasan al-Basri pernah berkata, "Empat perkara jika sesiapa memilikinya maka Allah akan memeliharanya daripada syaitan dan mengharamkan keatasnya api neraka. Sesiapa yang mampu mengawal dirinya ketika dalam keghairahan, ketakutan, syahwat dan kemarahan."

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Tidak ada keberanian yang disukai oleh ALLAH selain daripada keberanian hamba menahan kemarahan. Tidaklah seorang hamba itu menahan kemarahanya melainkan ALLAH akan mengisi dadanya dengan keimanan."    (HR Ibn Abi Dunya)

Imam al-Ghazali pula berkata. " Kemarahan manusia itu bermacam-macam. Sesetengahnya cepat marah tetapi cepat tenang. Sesengahnya pula lambat marah dan lambat pula tenang dan sesetengah yang lain pula, lambat marah tetapi cepat tenang. Maka yang ketiga inilah yang paling terpuji."


Semoga ALLAH jadikan kita insan yang sangat tenang dan damai sepanjang usia yang masih berbaki. Tingkatkan amal ibadat dan basahkan bibir dengan zikrullah agar hati menjadi lebih lembut lagi tenang. (Sumber JAKIM).

p/s: putih2 melati merah2 delima
      sape yg baik hati pasti diterima..:)

1 comment:

anna Insyirah said...

Org yg berjaya adalah org yg menahan nafsu amarahnya...

Nk jd sbhgian dari org yg berjaya itu..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...